Leden 2018

Neztrácet naději, aneb velká pražská rošáda.

31. ledna 2018 v 18:18 | Deborah W
Když toho sobotního prosincového odpoledne loňského roku spadla nenadále Trojská lávka, slíbila pražská paní primátorka před televizními kamerami, že do čtyř měsíců bude stát lávka nová. Ve vyhrocených situacích se pronášejí různá slova, která se pak těžko berou zpět. A jak se ukazuje, nejinak tomu bude i v tomto případě, neboť dle prognóz má být nová lávka v Troji vybudována až zrhuba za rok a půl. Lávku měl nahradit alespoň provizorně přívoz, ale příroda je v tomto případě silnější. Díky silnému proudu řeky Vltavy v těchto místech, byl po krátké době přívoz vyřazen z činnosti. Leč, člověk se nevzdává, a dle nejnovějších informací zde má být zaveden přívoz nový, který bude zajišťovat loď, jež pojme až dvě stovky pasažérů. Že by v tomto místě někdy docházelo k takové značné kumulaci lidí? Těžko říct. Jisté je v tuto chvíli jen to, že lávka není a dlouho nebude.
Jaké to muselo, a vlastně stále ještě je, být překvapení, když byl ze dne na den uzavřen Libeňský most, který je důležitou spojnicí mezi Libní a Holešovicemi. Zatímco v centru jsou mosty tak blízko sebe, že pokud je jeden uzavřen, tak lze dopravu vést po tom sousedním, "Libeňák" je tak trochu "sám voják v poli", a veškeré objízdné trasy se tak stávají noční můrou pro ty, kteří jej byli zvyklí používat. Vlastně, používat jej mohou dál, ale toliko jako chodci nebo cyklisté. Na tuto skutečnost okamžitě zareagovali společnosti nabízející provoz sdílených kol a tyto jednostopé dopravní prostředky umístily na předpolí mostu. Horší prognózy mluví o tom, že most může být uzavřen až na osm let, to když bude prohlášen kulturní památkou. A lepší, že tři roky, to když se o kulturní památku jednat nebude a na jeho místě bude moct být vybudován most zcela nový. V současné době je most pro dopravu uzavřen do odvolání, snad na měsíc, než proběhnou nezbytné udržovací práce.
Uzavřený je i Negrelliho viadukt. Ten sice zabezpečoval pouze železniční spojení vlaků jedoucích do centra hlavního města, ale jelikož je viadukt součástí integrovaného dopravního systému, hojně jej při svých cestách do hlavního města využívali cestující z obcí a měst na sever od Prahy, a nyní jsou nuceni přestupovat na tramvaj, autobus nebo metro. Oprava má trvat zhruba dva roky.
A aby toho nebylo málo, uzavřena je Zenklova ulice, kde se opravuje tramvajová trať. V posledních dnech se pro městskou hormadnou dopravu uzavřela i tramvajová trať mezi Újezdem a Malostranskou, tedy centrum Prahy 1. Opravují se eskalátory ve stanicích metra Budějovická, Palmovka, Anděl, náměstí Republiky a pokračují i opravy stanice Muzeum.
Tramvajové linky jezdí, hlavně v oblasti Holešovic a Malé Strany, úplně jinak a úplně jinám, než je obvyklé. Zmateni jsou z toho tak trochu místní a natož pak cizinci. Ti musejí mít hlavu pořádně zamotanou.
Pražská paní primátorka pronesla v televizním zpravodajství ale i jednu pravdivou větu, a sice, že Praha se rozpadá. A jak se ukazuje, ten rozpad přišel najednou, jak už to tak při takovém rozpadu bývá.
Právě takhle vypadá velká pražská rošáda. Kdy, kam se podíváte, se něco opravuje nebo staví. Kdy jsou linky městské hromadné dopravy přesměrovány, přečíslovány a jednou jinudy, než je obvyklé.
Jediné pozitivum na tom je, že tento stav je pouze dočasný a postupně se bude zase vše (byť to bude trvat třeba i několik let) vracet do normálu. A tak vlastně nezbývá nic jiného, než hodně pevné nervy, notnou dávku optimismu a neztrácet naději!